Jumaat, 29 April 2011



TARBIYAH DI SEBALIK TIRAI IMTIHAN



Alhamdulillah 5 paper sudah berlalu, masih berbaki 3 paper lg untuk exam kli ni..maharah tarjamah, news n features writing and bi 3..mudah2an dikurniakan kekuatan tok mengharunginya.. amin.(,”)

Musim2 exam ni ambik kesempatan mse tok mencoret something tok dikongsi  live dari diri untuk semua y sudi membaca…ayt cam poyo kot. Ha2. ad gap 3 hari agak relax kot..slagi esok blom exam slagi 2 la blom trasa debarannya..ha2.

Andai Ramadhan menjadi  bulan tarbiyah buat umat islam mengapa tidak pada musim exam ni… apa bnda nak tulis sbenarnya ni..kala  ramadhan kita menahan diri dari makan , minum dan perkara2 yang dilarang, kita usha tok perbaiki ibadah kita..klu kta amati , klu kte hayati dan dalami,  senarionya lebih kurg sme ap y kta alami musim2 exam ni kn.. xbnyk pun ada walau sedikit..

Sememangnya mgu2 exam waktu yang agk tensen buat kte sbagai student, bnyk bende nk kne pham, bnyk bnde nk kne bce, and xkurg bnyknnya yang kte perlu afal tok certain2 subjek semata-mata tok exam… 2 la kte. Tp hakikatnya saat2 inilah mnjadi pluang berharga tok kte bersihkan diri kte dan mujadah semampunya…btol kn..

Klu bukan waktu exam spanjang minggu2 study 2 mungkin kte x dpt tumpukan ingatan kte sepenuhnya pada Tuhan, walau x slalu pasti ad wktu kita lupa walau seketika Cuma.. atas alasan tugasan yang terlalu banyak dan urusan dunia yang selalu menipu..hatta kekadang solat pun fikirannya melayang ntah ke mana .. hakikatnya itulah manusia .xlari dari salah dan khilaf.. tp klu exam ni len pula realitinya.xbnyak task y perlu kte buat, sbaliknya tumpuan hnya tok exam n study, org kte mkan buku, tdur buku.. tiap saat dgn buku (2 org y rjen xmcm kami).hari2 yang dilalui  juga mampu diatur dengan baik bergantung kpd pemilik diri masing2.

Boleh dikatakan sepanjang exam ni,  Tuhan menjadi tempat bergantung dan tempat merintih sepenuhnya buat kte..DIA lah yang memberi kfahaman dan membuka hijab tok kte faham dan kuasai ilmu..alangkah baiknya andai syuur ini sentiasa thabit dalam diri..

Ap y pling pnting dan pling ktara ialah berkaitan solat dan kualiti ibadah seharian.. hidup kita akan menjadi  berkat andai kta utamakan urusan dgn Allah berbanding urusan dunia.. contohnya solat fadhu , solat sunat mahupun amalan2 lain yang menjadi topup dan pendinding buat kte.. dlam Surah al-Ankabut ayat  69 Allah berfirman :


قول الله تعالى: ﴿ وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ)العنكبوت:69(

Maksudnya : Dan orang-orang yang berusaha dengan bersungguh-sungguh kerana memenuhi kehendak ugama Kami, sesungguhnya Kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan Kami (yang menjadikan mereka bergembira serta beroleh keredhaan) dan sesungguhnya (pertolongan dan bantuan) Allah adalah berserta orang-orang yang berusaha membaiki amalannya.

Begitulah janji Allah pd org2 yang sentiasa memperbaiki amalannya dan sentiasa memenuhi kehendaknya.. jgn dsebabkan tok kepentingan dunia,  kte mengundang murka Allah.. solat selalu lewat, dan buat perkara2 yang dilarang oleh agama semata-mata tenangkan diri  dan hilangkan tekanan kononnya..  itu bukan cara yang telah islam anjurkan.. sebaliknya kte buat perkara2 y berfaedah dan berzikir mengingati Allah kerana “ sesungguhnya dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenang..” zikir 2 bkn solat je kn.mcm2 perkara kte bleh buat..

Akhirnya sme2 la kte ambil pluang perbaiki diri terutamanya musim2 exam y msih berbaki ni,  moga tarbiyah saat ini mampu menyucikan diri kita dan menguatkan lg hati untuk meneruskan kehidupan yang seterusnya..

Kata alim min ulama’ : setiap hamba perlulah sentiasa bersifat peka dan bersungguh- sungguh mengutip ‘mutiara – mutiara’ hikmah  dan ikhtibar tidak kira waktu susah dan senang , redha atas ketentuan Tuhan setelah kta berusaha dan bertawakal...




“ exam 2 penting , jaga hubungan kte dengan Allah jauh lebih penting .
Dan kehidupan di dunia juga perlu, kerana adanya hari akhirat..”



"سلام إمتحان..  وفقنا الله جميعا بالخير والنجاح دنيا والأخرة"

1 ulasan:

حميزة تامين berkata...

وفقنا الله جميعا بالخير والنجاح دنيا والأخرة"

Catat Ulasan

apa kata mereka.(,")