Sabtu, 9 April 2011

KUASA SEBUAH HATI.



Tuhan memberikan kita 2 mata untuk melihat , 2kaki untuk berjalan , 2 tangan untuk bekerja , 2 telinga untuk mendengar , tetapi kenapa hati kita Cuma satu je ye ? adakah kita perlu mencari pasangannya ? ” .

          NASIHAT IBNU QAYYIM : Di dalam hati manusia ada kekusutan dan tidak akn terlerai kecuali melaksanakan kehendak Allah s.w.t. Di dalam hati manusia ada keganasan dan tidak akan hilang kecuali berjinak dengan Allah s.w.t  .Di dalam diri manusia ada kesedihan dan tidak akan hilang kecuali seronok mengenali Allah s.w.t. Di dalam hati manusia ada kegelisahan dan tidak akan tenang dan damai kecuali berlindung , bertemu dan berjumpa dengannya.
         
          Di dalam hati manusia ada penyesalan dan tidak akan padam kecuali redha dengan suruhan dan laranganNya serta qada’ dan qadarnya serta sabar sehingga menemuiNya. Di dalam hati manusia ada hajat dan tidak akan terbendung kecuali kecintaan kepdaNya dan memohon padanya,

          Andai dunia dan isinya diberikan kepada manusia masih tidak lagi dapat membendung hajat hati si hamba itu. Apa yang hati kata lain dari bicara mulut . Mereka sering tidak bersefahaman. Mulut sering sahaja menagih janji sedangkan hati memendam rasa. Namun akibat dari tindakan diri akan dirasai oleh keduanya.



KATA LUKMAN AL- HAKIM : Allah mencipta manusia dengan akal dan hati, yang saling berbeza tabiat dalam memberikan reaksi terhadap perkataan.Akal memproses logik. Hati memproses emosi.Akal dan logik mengasilkan tahu. Hati dan emosi mencetuskan kemahuan manusia.Allahu A’alam.



Catat Ulasan

apa kata mereka.(,")