Rabu, 13 Julai 2011

Monolog hari jadi..




Salam sejahtera buat sahabat2 dan teman pengunjung.. mudah-mudahan hari yang kita lalui hari ini lebih dari semalam dan hari-hari yang seterusnya.biiznillah..(“,).Syukur dan pujiku selayaknya dan selama-lamanya pada Mu Ya Tuhan kerna menganugerahkan nikmat yang tidak putus-putus pada sekalian hambaNya.





Alhamdulillah hingga hari ini genap usiaku 22 tahun.. kalau tolak dua kt depan tu kan bagus.. kembali semula ke alam kanak-kanak. Terbalik pulak, dulu time kanak-kanak tak sabar nak jadi dewasa.. sekarang baru tahu pahit manisnya kehidupan kan..apa pun segala-galanya di bawah kudrah Yang Esa.. tadbirlah ia sebaik yang mungkin..

       Saat teman-teman mengucapkan selamat panjang umur, hakikatnya umurku semakin pendek. Bukankah tarikh mati setiap insan sudah ditetapkan? dan hari ini, esok ,lusa aku menapak lagi… semakin hampir pada tarikh kematian yang dijanjikan.Duhai, tertipunya aku ketika menerima ucapan selamat hari jadi… selamat pulakah hari matiku.?

          Aku belum bersedia untuk bertemu-Mu Ya Allah.Walaupun kau tahu, siapalah aku untuk menyatakan tidak dan tunggu.Ya Allah segala kekuatan hanya pada-Mu jua..Kau yang Maha Tahu apa yang terbaik buatku..aku merayu pada-Mu Ya Allah..pada tarikh ini untuk mengemis keampunan-Mu dengan tangan yang berdosa, dengan hati yang tercela..rasa malu dan hina untuk meminta.apakah aku diterima?

          Ya Allah.. pada hari ini aku pinta leraikanlah segala kekusutan di fikiranku.mohon dijinakkan nafsu liarku…tenangkanlah gelojak hati ini..Wahai yang Maha Adil, kutiplah aku untuk menumpang sekalipun dipinggiran rahmat-Mu.Walau aku sering lupa namun aku sentiasa mendamba..

          Aku kembara hampir jauh.. namun kolam hatiku kian keruh.Beban kian berat..diriku kian penat.Urusan kian payah.jiwa kian tidak tenang dek bisikan yang datang dan pergi..  Justeru mudah-mudahan dihari lahirku ani aku ‘dilahirkan’ semula .Sebagai insan yang sentiasa mengingatiMu.. yang mampu hidup antara kekangan takut dan lingkungan harap … takut kalau-kalau dimurka.Harap minta-minta diampuni..

          Buat sahabat,teman dan kenalan .. terima kasih di atas ingatan kalian. Pada yang jauh, maafkanku kerna gagal mendekat. Pada yang hampir maaf kerna tak pandai membelai…

Menurut ungkapan inggeris :  “In life, what sometimes appears to be the end is really a new beginning…” ( Dalam kehidupan ini  kerap kali yang kita lihat sebagai pengakhiran rupa-rupanya adalah sebagai satu permulaan yang baru…)






Syukran Ya Rabb kerana Kau telah pinjamkan emak abah pada ku serta keluargaku.. tanpa kuasaMu dan tanpa dua insan ini, siapalah aku saat ini..daripada jutaan sel yang telah Kau ciptakan, aku antara yang terpilih untuk melihat keajaiban alam ini.. [ayat bukan main…ha2.nak buat macam mana itulah y terbit dari hati..layan je..].


 Ya Tuhan panjangkan umur mak dan abah kami.. 
kurniakan mereka kekuatan dan kesihatan tok terus 
melakukan ketaatan padaMu.. bantulah mereka, 
mudahkan segala urusannya,..lindungilah mereka,
kurniakanlah mereka anak2 yang soleh dan solehah,
serta tempatkanlah mereka di bawah naungan rahmatMU Ya Rahman… 
Sesungguhnya hanya padaMu selayaknya kami memohon.
Perkenankanlah doa kami Ya  Rahim.



Kita di dunia umpama layang-layang di langit takdir. 
Kita terbang tinggi, rendah, jauh,dekat,hanya di lembayung iradah-Nya.Kita akan terbang selagi ada angin dibekalkan, selagi kertas tidak koyak , selagi rangka masih teguh.. 
tapi apabila tali sudah ditarik turunlah dengan redha. 
Kita tidak berhak utk terus terbang sekiranya maut menjemput pulang..(“,)








0 ulasan:

Catat Ulasan

apa kata mereka.(,")