Rabu, 4 Mei 2011


 Muhasabah Cinta..

Kebelakangan ni rata- rata kawan di FB asyik bercerita tentang kahwin.. diri sendiri pun kadang-kadang msuk terpengaruh.. bukan sje kawan yang umurnya dah agak matang macam kami- kami ni je..malah adik-adik yang masih bawah umur pun mula berjinak-jinak dengan cinta. Sungguh berbeza dunia hari ini, hatta ada sesetengah rakan tu yang state  status kt FB dah  berkahwin..walhal tak benar pun. Cuma pasangan tu je yang dok syok sendiri kot, sebaliknya mak ayah mereka tak tahu ape pun..mungkin mereka bangga dengan status tu atau mungkin ada udang di sebalik mee..bukan nak mengata atau mengupat, tp itulah realitinya sekarang..

Hangat-hangat mereka bercerita tentang kahwin tu mereka dah betul-betul bersedia untuk mendirikan rumahtagga ke..dari segi fizikal dan mentalnya..  kalau sekadar untuk berseronok, ada baiknya betolkan niat dulu.. mudah-mudahan diberi hidayah.. kate orang berkahwin tu memang segalanya indah. Tapi ikutlah panduan yang digariskan oleh syariah.. baru bahagia hingga ke syurga.. ramai lagi yang masih tak jelas tentang erti cinta yang sebenar-benarnya, bagaimanakah rupa cinta yang mampu kekal hingga ke syurga..

Cukup sekadar itu. Post kali ni sebenarnya nak berkongsi sesuatu yang rasanya penting untuk dikongsi bersama, tengah-tengah asyik mengexplore kat FB tiba-tiba pula terjumpa video  ceramah ni.. menarik rasanya tok dikongsi, kepada yang dah tahu ada baiknya dijadikan peringatan semula… kerana sesungguhnya Allah berfirman dalam Surah Az-Dzariyat ayat 55 yang bermaksud :

“Dan tetaplah memberi peringatan, kerana sesungguhnya peringatan itu
bermanfaat bagi orang-orang yang beriman.”



Petikan daripada Forum Antara Dua Cinta Minggu Zikrul Maut 2011, IIUM ...
“Anda dapat syurga sebelum kahwin,Tuhan akan tarik syurga selepas kahwin.."
Muhasabah untuk diri dan sekalian pendamba syurga Tuhan.. Moga Allah meredhai segala usha kita ke arahNya..amin (,”) Renung2kan dan selamat bermujahadah.



“ Mujahadah itu memang pahit kerana syurga itu manis”



 

0 ulasan:

Catat Ulasan

apa kata mereka.(,")